System polityczny w Danii

Muzeum narodowe w Danii

Duński system polityczny jest stabilnym, wysoce zorganizowanym i dobrze funkcjonującym systemem demokracji parlamentarnej.

Z badań opinii publicznej wynika, że 70% elektoratu jest mniej więcej zainteresowanych polityką, a prawie 90% jest w dużej mierze zadowolonych ze sposobu funkcjonowania demokracji.

System charakteryzuje się kulturą kompromisu i konsensusu pomiędzy podmiotami politycznymi, a także istnieją duże możliwości szerokiego udziału społeczeństwa w procesach politycznych na poziomie krajowym i lokalnym poprzez członkostwo w partiach politycznych, grupach interesu, komitetach użytkowników oraz różnych organizacjach i stowarzyszeniach.

W 2006 roku około 200 000 Duńczyków należało do partii politycznej, co odpowiadało 5% wyborców. 75% siły roboczej należało do związku zawodowego.

Zamek Christiansborg w środkowej Kopenhadze jest siedzibą duńskiego parlamentu, Folketing. Zdjęcie: Søren Kuhn.

Organizacje i stowarzyszenia

Trudno jest w pełni zrozumieć system polityczny, nie patrząc na życie polityczne poza oficjalnymi instytucjami. W ostatnim ćwierćwieczu XIX wieku, handel i życie zawodowe w ogóle stały się coraz bardziej zorganizowane. Odbywało się to równolegle z organizacją życia politycznego. Do tego należy dodać założenie ludowych szkół średnich, a później szereg dobrowolnych stowarzyszeń kształcenia ogólnego, powiązanych z partiami politycznymi. Organizacja ta nabrała rozpędu w czasie I wojny światowej (1914-1918) i od tego czasu zorganizowały się praktycznie wszystkie interesy społeczeństwa duńskiego, czy to w pracy, czy w biznesie, kulturze lub czasie wolnym. Na początku nowego tysiąclecia każdy Duńczyk w wieku od 18 do 70 lat należał średnio do trzech organizacji. Kultura demokratyczna jest głęboko zakorzeniona we wszystkich tych stowarzyszeniach i organizacjach wolontariackich, a wiele z nich otrzymuje dotacje publiczne.

The Folketing

Duński parlament, Folketing, liczy 179 posłów, z czego 175 wybieranych jest w Danii, dwóch na Wyspach Owczych i dwóch na Grenlandii. Miejsca są przydzielane partiom na podstawie reprezentacji proporcjonalnej, tak aby konstytucja Folketingu bardzo dokładnie odzwierciedlała partyjne preferencje polityczne całego elektoratu. Wiek wyborczy wynosi 18 lat. Kobiety głosują od 1915 roku.

Głównym kanałem uczestnictwa w życiu politycznym są wybory parlamentarne. Wybory odbywają się co cztery lata, ale premier może je zwołać, jeśli (do tej pory zawsze był człowiekiem) uzna to za politycznie konieczne lub korzystne, i musi zwołać wybory, jeśli rząd otrzyma wotum nieufności wobec Folketingu. Ponieważ od 1909 r. żadna partia nie miała większości w składzie Folketingu, większość rządów duńskich była rządami mniejszościowymi, składającymi się z jednej lub więcej partii. Dlatego też premierzy często korzystali z prawa do rozwiązania partii folketingowej, gdy kompromisy wymagane do uzyskania większości stały się dla rządu zbyt nie do przyjęcia.

Wybory powszechne

Aby móc kandydować w wyborach powszechnych, dana partia musi albo mieć wybranych przedstawicieli w wyborach powszechnych, gdy są one zwoływane, albo zebrać pewną liczbę podpisów wyborców, odpowiadających 1/175 ważnych głosów oddanych w ostatnich wyborach. Aby partia mogła zostać odesłana, musi otrzymać 2% oddanych ważnych głosów. Próg wyborczy jest więc bardzo niski w porównaniu z większością innych krajów. W ostatnich wyborach powszechnych w 2005 roku 10 partii kandydowało łącznie 947 osób, w tym 299 kobiet. 84,5 % z 4 milionów wyborców oddało głosy, a 7 partii powróciło.

Historia partii politycznych

Duński system partyjny jest systemem wielopartyjnym, którego podstawowe cechy ukształtowały się w okresie od przyjęcia pierwszej konstytucji w 1849 roku do pełnej realizacji reprezentacji proporcjonalnej w 1920 roku. Ponieważ w społeczeństwie duńskim nie było znaczących różnic etnicznych, religijnych, regionalnych czy językowych, partie powstawały na bazie ówczesnych podziałów ekonomicznych, społecznych i ideologicznych.Tradycyjny system imprezowy opierał się na czterech filarach: Partia Socjaldemokratyczna (założona w 1871 r. w 2002 r. zmieniła nazwę na Socjaldemokraci), ruch związkowy i klasy robotnicze, Partia Socjalno-Liberalna (założona w 1905 r. przez Det Radikale Venstre), stowarzyszenia drobnych rolników i miejskich intelektualistów, Duńska Partia Liberalna (Venstre, założona w 1870 r.), wraz ze stowarzyszeniami rolniczymi i ruchem spółdzielczym, oraz Konserwatywna Partia Ludowa (Det Konserwatywna Partia Ludowa, zwana Prawicą (Højre) do 1915 r.), wraz ze stowarzyszeniami pracodawców, handlowców i przedsiębiorców, dużymi właścicielami ziemskimi i wyższymi urzędnikami państwowymi. Równocześnie powstał system czterech papierowych dokumentów. Każda partia miała lojalną gazetę w każdym regionie kraju.

Wyświetlanie obrazu w pełnym rozmiarze

Przy całkowitym poparciu wyborczym wynoszącym 83 do 97%, cztery stare partie zdominowały duńską politykę do początku lat siedemdziesiątych. Od 1960 roku pewną rolę odgrywała również Socjalistyczna Partia Ludowa (Socjalistyczne Partia Ludowa, założona w 1959 roku).

Okres boomu z końca lat 50. spowodował duże zmiany gospodarcze i społeczne. Powstało państwo opiekuńcze, a sektor społeczny finansowany z podatków rozwijał się szybko, przy ogromnym wzroście zarówno liczby zadań, jak i pracowników. W wyniku tych zmian stopniowo rozluźniły się tradycyjne więzi między klasą partyjną i społeczną, a także rozpadł się system czteropapierowy.

Rozwój Od 1973 r.

Wybory parlamentarne w 1973 roku drastycznie zmieniły system partyjny. Poparcie dla czterech starych partii spadło z 84% do 58%. Wybrano trzy niedawno powstałe partie – Chrześcijańską Partię Ludową (Kristeligt Folkeparti, założoną w 1970 r., od 2003 r. zwaną Chrześcijańską Partią Demokratyczną (Kristendemokraterne)), Partię Postępu (Fremskridtspartiet, założoną w 1972 r.) i Centrum Demokratyczne (Centrum-Demokraterne, założone w 1973 r.), a także Duńską Partię Komunistyczną (Danmarks Kommunistiske Parti, założoną w 1920 r.) i Jednopodatkową (Retsforbundet, założoną w 1919 r.). Od tego czasu w Folketingu nigdy nie było mniej niż siedem partii. W tym samym czasie uderzyła recesja i duńska polityka wkroczyła w niestabilny okres ze słabymi rządami mniejszości socjaldemokratycznej, wyborami co drugi rok i bardzo niestabilnym elektoratem. Od 1973 r. 20-30% duńskich wyborców zmieniało partię w każdych wyborach. Pomimo tej zmienności, system partyjny wykazał jednak stabilność w podziale mandatów między prawicowym i lewicowym blokiem w Folketingu. Wahania w podziale miejsc były głównie pomiędzy partiami w tym samym bloku. W rezultacie partie centrowe – zwłaszcza Partia Społeczno-Liberalna, ale także Partia Centrum Demokratyczne i Chrześcijańska Partia Ludowa – do 2001 r. określały, która strona mogła stanowić większość w Folketingu, a zatem także która partia była u władzy.

W 1982 roku partie centrowe zdecydowały się poprzeć utworzenie koalicyjnego rządu prawicowej mniejszości na czele z konserwatywnym Poulem Schlüterem (ur. 1929 r.). Pozostawał u władzy z różnymi partnerami koalicyjnymi do 1993 roku, kiedy to Partia Społeczno-Liberalna ponownie zmieniła stronę i poparła utworzenie rządu koalicyjnego kierowanego przez Partię Socjaldemokratyczną pod kierownictwem Poula Nyrupa Rasmussena (ur. 1943). Partia straciła większość w wyborach w 1994 r., ale Partia Socjaldemokratyczna pozostała u władzy do 2001 r., początkowo w koalicji z Partią Socjalno-Liberalną i Partią Centrum Demokratyczne, a następnie od 1996 r. tylko z Partią Socjalno-Liberalną.

Od 1994 r. skrajna lewica jest reprezentowana przez The Unity List (Enhedslisten, założoną w 1989 r.), która początkowo współpracowała z kilkoma lewicowymi partiami w celach wyborczych.

Duńska polityka 2005-2006

Główne kwestie polityczne obejmują przegląd środków socjalnych, równowagę między kontrolą publiczną i rynkową, stopień finansowania środków socjalnych z podatków w przeciwieństwie do zasady ubezpieczenia, zakres i charakter prywatyzacji i zawierania umów, wsparcie lub sprzeciw wobec dalszej integracji politycznej w UE, prawo i porządek publiczny.Od czasu założenia Duńskiej Partii Ludowej (Dansk Folkeparti) w 1995 roku przez grupę separatystyczną z Partii Postępu, udało jej się umieścić w centrum uwagi politykę wobec cudzoziemców, integrację imigrantów i uchodźców, stosunek do wieloetnicznego i wielowyznaniowego społeczeństwa oraz duńską tożsamość narodową. W rezultacie Duńska Partia Ludowa zwiększyła swoją liczbę miejsc z 13 do 22 w wyborach powszechnych w 2001 roku i do 24 w 2005 roku.

Wybory w 2001 i 2005 r. przeszły do historii, ponieważ Duńska Partia Liberalna po raz pierwszy od 1924 r. stała się największą partią, a partie prawicowe po raz pierwszy od 1929 r. uzyskały większość. Partie centrowe w Folketingu straciły swój tradycyjny wpływ na tworzenie rządu. Wybory doprowadziły do utworzenia rządu mniejszościowego – Duńskiej Partii Liberalnej i Konserwatywnej Partii Ludowej – na czele z Andersem Foghem Rasmussenem (ur. 1953 r.), liberałem, oraz z Duńską Partią Ludową jako jej stałą parlamentarną partią wspierającą. Duńska tradycja kompromisu, współpracy w całym centrum i konsensusu – „demokracji kooperacyjnej” – jest coraz częściej kwestionowana.

Konstytucja

Podstawowe ramy polityczne są określone w konstytucji. Pierwsza konstytucja Danii została przyjęta w 1849 roku. Ważne zmiany zostały wprowadzone w 1866 i 1915 roku. Obecna konstytucja pochodzi z 5 czerwca 1953 roku. Stanowi ona, że Dania jest konstytucyjną monarchią dziedziczną. Obecną suwerenną Danią jest królowa Małgorzata II (ur. 1940 r.). W praktyce rola monarchy jest symboliczna i reprezentacyjna. Władza ustawodawcza spoczywa wspólnie z rządem i Folketingiem, władza wykonawcza z rządem, a władza sądownicza z sądami.

Reforma konstytucyjna z 1953 r. ratyfikowała wprowadzoną w 1901 r. zasadę parlamentarną, zgodnie z którą rząd musi ustąpić ze stanowiska, jeżeli większość w Folketingu przegłosuje wotum nieufności wobec premiera, chyba że zwołane zostaną wybory. Podobnie, minister musi ustąpić ze stanowiska, jeśli otrzyma wotum nieufności.

Tworzenie rządu

Konstytucja nie określa sposobu tworzenia rządu. Formalnie rząd jest powoływany przez monarchę, ale w praktyce rząd jest tworzony na podstawie często skomplikowanych negocjacji między stronami, w celu znalezienia konstelacji, która nie ma większości przeciwko niej. Inaczej mówiąc, rząd nie musi mieć potwierdzonego poparcia większości. Jest to jeden z powodów, dla których rząd mniejszościowy jest zwykłym wynikiem negocjacji rządowych w Danii.

Premier sam wybiera liczbę ministrów i ministerstw. Minister jest głównym politycznym i administracyjnym szefem ministerstwa. W Danii nie ma wiceministrów ani sekretarzy stanu. Minister ponosi wyłączną odpowiedzialność za ministerstwo i może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za wywiązanie się przez niego i ministerstwo ze swoich obowiązków, politycznie przez Folketing, na przykład głosami krytyki, nagany lub braku zaufania, a sądownie przez specjalnie wyznaczony sąd impeachmentowy. Nadzór i kontrolę nad administracją centralną – a od 1996 r. także nad administracją samorządową – sprawuje utworzona w 1955 r. instytucja Rzecznika Praw Obywatelskich. Obywatele mogą składać skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich w związku z prowadzeniem spraw przez administrację. Rzecznik Praw Obywatelskich może z własnej inicjatywy zbadać, czy administracja przestrzega obowiązujących przepisów. Nie może cofać swoich decyzji, ale jego oświadczenia mają duże znaczenie dla administracji. Rzecznik Praw Obywatelskich jest wybierany przez Folketing po każdych wyborach.

Prawodawstwo

Główne funkcje Folketingu to czytanie i uchwalanie ustaw oraz kontrola rządu i administracji. Ministrowie i wszyscy członkowie Folketingu mogą wprowadzać projekty ustaw, które przed ich uchwaleniem muszą być czytane trzy razy na pełnej sesji.Pomiędzy każdym czytaniem projekty ustaw są poddawane pod debatę w jednej z 24 komisji stałych. Komisje te są powoływane na początku każdej sesji parlamentarnej (pierwszy wtorek października) i po wyborach powszechnych. Są one tworzone na podstawie liczby miejsc zajmowanych przez każdą z grup partyjnych w składzie Folketingu. Zakres kompetencji komisji w przybliżeniu pokrywa się z zakresem kompetencji ministrów. Główne komisje to Komisja Finansów, która debatuje nad budżetem krajowym, oraz Komisja Europejska, która zajmuje się duńską polityką UE. W komisjach, których sesje są poza tym zamknięte dla publiczności, mogą być dopuszczani zastępcy. Po przyjęciu projektu ustawy po trzecim czytaniu, jest on podpisywany przez monarchę i kontrasygnowany przez ministra, który tym samym przyjmuje odpowiedzialność za ustawę. Rocznie uchwalanych jest około 200 projektów ustaw.

Środki kontroli

Kontrola Folketingu nad rządem jest sprawowana poprzez debaty plenarne i na przykład poprzez pytania, które umożliwiają członkom składanie wniosków wyrażających krytykę lub nawet brak zaufania do rządu w trakcie debaty. Ponadto członkowie mogą kierować pytania do ministrów w formie ustnej lub pisemnej, zwracać się z prośbą o udzielenie pisemnej odpowiedzi do komisji lub wzywać ministrów do osobistego stawienia się przed komisją debatującą nad ważnymi lub politycznie delikatnymi sprawami. Kontrola jest również sprawowana za pośrednictwem audytorów publicznych wybranych przez Folketing i Urząd Generalnego Rewidenta (Rigsrevisionen).

Referenda i UE

Kiedy ustawa zostanie przyjęta, ale jeszcze nie ratyfikowana, jedna trzecia członków Folketingu może zażądać referendum. Stało się to raz w 1963 r., kiedy to odbyło się referendum w sprawie aktów ziemskich. Zmiany w konstytucji lub wieku wyborczym muszą być ratyfikowane w referendum. Dotyczy to również kwestii związanych z rezygnacją z suwerenności, chyba że projekt ustawy zostanie przyjęty przez większość 5/6 głosów w Folketingu. Co więcej, zwykłe ustawodawstwo umożliwia większości w Folketingu podjęcie decyzji o poddaniu danej kwestii w zasadzie doradczemu, ale w praktyce wiążącemu referendum.

Referenda odbyły się w 1972 r. w sprawie przystąpienia Danii do WE, w 1986 r. w sprawie jednolitego rynku europejskiego, w 1992 r. w sprawie Traktatu z Maastricht, w 1993 r. w sprawie Traktatu z Maastricht z klauzulami opt-out (Porozumienie z Edynburga), w 1998 r. w sprawie Traktatu Amsterdamskiego oraz w 2000 r. w sprawie przystąpienia do trzeciego etapu Unii Gospodarczej i Walutowej.

Aby projekt ustawy został odrzucony, większość osób głosujących musi zagłosować przeciwko niemu, łącznie nie mniej niż 30% wszystkich zarejestrowanych wyborców; w przypadku poprawek konstytucyjnych 40%. W latach 1963, 1992 i 2000 ustawy te zostały odrzucone.

Większość referendów od 1953 r. dotyczyła stosunków Danii z WE/UE. Powodem jest to, że nie było większości w Folketing konstytucyjnie wymaganej do oddania suwerenności organizacji międzynarodowej. Ponadto ponadpartyjne ruchy ludowe i organizacje przeciwko UE uzyskały szerokie poparcie i znacząco wpłynęły na debatę. Najważniejsze z nich to Ruch Ludowy przeciwko UE (Folkebevægelsen mod EU) i Ruch Czerwcowy (JuniBevægelsen). Nie kandydują oni w wyborach powszechnych ani lokalnych, a jedynie w wyborach do Parlamentu UE, gdzie ich łączne poparcie spadło z 25 do 15% oddanych głosów. Można zatem powiedzieć, że Dania ma dwa systemy partyjne: jeden do wyborów powszechnych, a drugi do wyborów europejskich lub referendów w sprawach UE.

Rady Hrabstwa i Rady Podstawowe

Stopień decentralizacji w Danii jest stosunkowo wysoki. Oprócz centralnej administracji państwowej, Dania została podzielona na szczeblu regionalnym na 14 powiatów oraz obszary metropolitalne Kopenhagi i Frederiksbergu, a na szczeblu lokalnym na 271 gmin. Zarówno hrabstwa, jak i gminy były kierowane przez wybraną w wyborach radę, na której czele stał wybrany przez nią burmistrz. Frekwencja wyborcza wynosiła około 70%, a tendencją było przesuwanie lokalnych list niepartyjnych przez krajowe partie polityczne.

W latach 2004-2005 Folketing uchwalił reformę strukturalną, która radykalnie zmieniła mapę administracji lokalnej oraz podział zadań i obciążeń między państwem, regionem i gminami.Powiaty zostały zlikwidowane i zastąpione pięcioma regionami kierowanymi przez wybraną w wyborach radę regionalną nieposiadającą uprawnień do nakładania podatków, a ich głównymi zadaniami są usługi zdrowotne i rozwój regionalny. 271 samorządów lokalnych połączono w 98, na czele których stanęła wybrana w wyborach rada podstawowa, uprawniona do nakładania podatków, a wśród ich głównych zadań znalazły się placówki opieki dziennej, szkoły podstawowe, opieka nad osobami starszymi, kultura, środowisko i drogi.

Wybory do rad regionalnych i głównych odbywają się co cztery lata. Wybory nie mogą być zwoływane w innych terminach. Ponieważ konfliktów politycznych nie można rozwiązywać odwołując się do elektoratu, współpraca ponadpartyjna i polityka konsensusu są zazwyczaj koniecznością.

Wpływ użytkownika

Kluczową cechą charakterystyczną systemu politycznego jest to, że zainteresowane strony są zaangażowane w proces legislacyjny – lub przynajmniej wysłuchiwane w ramach tego procesu – za pośrednictwem swoich organizacji oraz że organizacje te często uczestniczą we wdrażaniu i administrowaniu prawodawstwem. W ostatnich dziesięcioleciach podjęto wysiłki na rzecz dalszego wzmocnienia demokracji lokalnej poprzez wprowadzenie komitetów użytkowników w szkołach podstawowych, placówkach opieki dziennej i dla osób starszych.

Author: daniapolska